Cashking och Expresslån har använt vilseledande marknadsföring för att lura konsumenter att tro att de ansökt om lån, men i själva verket har konsumenterna blivit debiterade för en tjänst de inte visste att de beställt.
Nu har Konsumentombudsmannen (KO) ingripit och stoppat metoderna bakom dessa bluffakturor, vilket markerar ett viktigt steg i att skydda konsumenter mot oseriösa aktörer inom kreditbranschen.
Falska låneerbjudanden och dolda avgifter
Webbplatserna expresslån.com och cashking.nu har marknadsfört sig som låneförmedlare och lockat konsumenter med reglage där de kan välja lånebelopp och fylla i ansökningar. Men i verkligheten har inga lån erbjudits eller förmedlats. Istället har konsumenterna, ofta utan att vara medvetna om det, fått tillgång till en lista med länkar till kreditbolag och sedan blivit debiterade 379 kronor i 3 månader för denna tjänst.
Metoden är särskilt bedräglig eftersom konsumenterna ofta trott att de genomförde en låneansökan när de i själva verket köpte en helt annan tjänst. Detta har lett till att många blivit förvånade och arga när fakturorna börjat rulla in.
KO ingriper efter många anmälningar
Konsumentverket har tagit emot ett stort antal anmälningar och klagomål från konsumenter som känt sig vilseledda av Cashking och Expresslån. Många har hamnat i en svår ekonomisk situation efter att ha trott att de ansökte om ett lån, när de i själva verket debiterades för en tjänst de inte avsåg att använda.
Efter att ha granskat ärendet har KO beslutat att utfärda förbud mot dessa affärsmetoder. De förbjuder företagen att ge sken av att de förmedlar lån och att fakturera konsumenterna för tjänster som de inte tydligt beställt. Detta beslut är förenat med ett vite på 500 000 kronor för bolagen och 200 000 kronor för firmatecknaren.
Webbplatsen numera stängd
Även om cashking.nu nu är nedstängd, gäller KO:s förelägganden fortfarande. Om företaget eller andra inblandade parter skulle återuppta verksamheten eller försöka använda samma vilseledande metoder på andra sätt, kan KO vidta ytterligare åtgärder för att säkerställa att vitet utkrävs.
Så undviker du bluffakturor
Konsumenter som har blivit utsatta för Cashkings eller Expresslåns bluffakturor bör veta att de har rätt att bestrida fakturor för tjänster de inte avtalat om. Det är viktigt att vara noga med att läsa igenom villkor och att kontrollera om det finns några dolda avgifter innan man ingår ett avtal online, särskilt när det gäller finansiella tjänster.
Om du misstänker att du blivit vilseledd av en tjänst eller faktura är det viktigt att agera snabbt. Konsumentverket har råd och information om hur du bestrider fakturor, och din lokala konsumentvägledning kan ge dig ytterligare stöd.
Vanliga frågor (FAQ)
Här besvarar vi de vanligast ställda funderingarna om Cashking.
1. Vad gör jag om jag fått en faktura från Cashking eller Expresslån?
Om du inte har beställt tjänsten eller om du trodde att du ansökte om ett lån men fick något annat, kan du bestrida fakturan. Det innebär att du skriftligen informerar företaget om att du inte accepterar betalningsanspråket. Mer information om hur du bestrider en faktura finns på Konsumentverkets hemsida.
2. Hur kan jag undvika att bli lurad av liknande tjänster i framtiden?
Var alltid noga med att läsa igenom villkoren innan du ingår ett avtal online. Kontrollera om det finns några avgifter som inte är tydligt redovisade. Sök också på företagsnamnet och se om det finns varningar eller klagomål på företaget hos myndigheter som Konsumentverket eller i olika forum.
3. Vad händer om Cashking eller Expresslån bryter mot KO:s föreläggande?
Om företagen fortsätter med samma vilseledande marknadsföring trots förbudet kan Konsumentverket begära att vitet på 500 000 kronor för bolagen och 200 000 kronor för firmatecknaren ska utkrävas. Detta beslut fungerar på samma sätt som en dom och kan drivas vidare i domstol om överträdelserna fortsätter.